PEDAGOGICKÝ KONCEPT


Náš školní koncept, ideální plán a vize je vytvořit školu v soběstačném domě s velkou zahradou, kde nabídneme podnětné prostředí dětem v heterogenních věkových skupinách ve vnitřních i venkovních prostorách. My jako průvodci, pozorovatelé jim budeme kdykoliv k dispozici. Chceme s dětmi vycházet z jejich aktuálních potřeb, z toho, co je baví, co teď momentálně chtějí a zajímá je. Ctíme myšlenky svobodného a demokratického učení a souzníme s nimi a zároveň vytahujeme myšlenky z dalších pedagogických směrů a snažíme se je kloubit dohromady. S dětmi chceme komunikovat, bavit se o tom, co je zajímá, na čem chtějí pracovat a v tom být celostní, předávat jim znalosti napříč školními předměty, ne dle osnov a konkrétních předmětů. Chceme vycházet z myšlenek přírodní pedagogiky a udržet možnost vzdělávání venku v oblastech, kde se to přímo nabízí - to znamená, že pokud budeme probírat zrovna něco, co můžeme vidět venku, budeme venku. 

Z Montessori pedagogiky vytahujeme myšlenky celostního vzdělávání napříč předměty,  vzdělávání v souvislostech - se zájmem, zaujetím dětí a propojení všech smyslů. Chceme jim nabízet podnětné prostředí, naše znalosti, zkušenosti a čerpat myšlenky, nápady zase od dětí. Pracujeme s individualitou dětí, s jejich aktuálním nadšením pro nějakou věc, senzitivním obdobím. Sledujeme školy, které se věnují svobodnému a demokratickému vzdělávání a jiné alternativní směry a snažíme se z nich vzít si to, co s námi rezonuje. Inspirujeme se například Scio školami, Montessori školami, naší největší inspirací je Agora v Roermondu v Nizozemí - viz odkaz

https://www.svobodauceni.cz/clanek/seznamte-se-se-skolou-bez-trid-uceben-a-osnov/



Role průvodce ve škole - každý průvodce má na starosti určitou skupinu dětí. Průvodce má zajistit hmatatelné výsledky a skutečný rozvoj dětí. Pracuje individuálně s každým dítětem na jeho vzdělávací cestě. Průvodce se snaží dítě poznávat, zajímat se o něj, o jeho rodinu, vzájemně spolupracovat. Rozvíjet a podchycovat u dětí jejich potenciál a na něm pracovat. Vycházíme z myšlenek sociální práce a pedagogického konceptu v Agoře.


Věříme, že děti jsou jako houby, které chtějí nasávat informace a velmi záleží na tom, jak my jako dospělí do vzdělávání dětí zasáhneme - pokud špatně, děti učení nebude bavit, budou znudění, bez zájmu. Pokud to necháme na nich a budeme pouze podnětní průvodci, budou nadšené. 


Inspiraci pro tvorbu školního pedagogického konceptu hledáme také zde www.ucimevenku.cz



Více informací Vám rádi poskytneme při osobním jednání.